Έρευνες αποδεικνύουν ότι ακόμα και στην ηλικία των έξι εβδομάδων τα βρέφη ανταποκρίνονται θετικά, όταν κάποιος τους διαβάζει, ακόμα και αν δεν αντιλαμβάνονται λέξεις ή σημασίες
Τα περισσότερα παιδιά μαθαίνουν να διαβάζουν όταν πηγαίνουν στην πρώτη τάξη του Δημοτικού σχολείου, αν και πλέον γίνεται αρκετή δουλειά πάνω σε αυτόν τον τομέα και στο Νηπιαγωγείο, ξεκινώντας από τους ήχους των γραμμάτων και εφαρμόζοντας μία βιωματική εξεικοίωση με τη γραφή και την αναγνωση.
Σύμφωνα με μία έρευνα που είχε δημοσιοποιηθεί το 2007, τα παιδιά που είχαν δυσκολίες στο να καταφέρουν να διαβάσουν στο νηπιαγωγείο συνέχιζαν στη συντριπτική τους πλειοψηφία να έχουν προβλήματα και στο Δημοτικό!
Οι ειδικοί πλέον υποστηρίζουν ότι όσο πιο εξοικειωμένο είναι ένα παιδί με τους ήχους που παράγει ένα γράμμα τόσο πιο εύκολα μπορεί τελικά να διαβάσει.
Υπάρχουν πολλά πράγματα που μπορεί να κάνει ένας γονιός για να βοηθήσει το νήπιό του να τα πάει καλύτερα με το θέμα «γράφω και διαβάζω» καθώς μεγαλώνει.
Πως;
1. Να του μιλάει και να του διαβάζει πολύ.
2. Να προσπαθεί να του μιλήσει με ομοιοκαταληξίες, είτε τραγουδώντας, είτε παίζωντας.
3. Να του δίνετε να περιεργαστει βιβλιά και να του φτιάξετε τη δική του βιβλιοθήκη.
4. Να το ενθαρρύνει να πει λέξεις από τις συλλαβές που το παιδί ξεκινάει να λέει. Π.χ αν πει μπα, καθοδηγήστε το να πει και το "μπάλα", αν πει «τα», «ταβάνι» κοκ
5. Nα γίνει πρώτα ο γονιός το καλό παράδειγμα, διαβάζοντας στο σπίτι! Δεν εχει σημασία το τι διαβάζει, από ένα τσελεμεντέ ως ένα λογοτεχνικό βιβλίο.
6. Μην επικρίνει το παιδί αν δεν τα καταφέρνει, θα τρομάξει και θα δημιουργήσει αρνητικά στάση στο διάβασμα.
Μερικές ιδιαίτερα χρήσιμες οδηγίες γιά γονείς μικρών μαθητών ίσως βοηθήσουν :
Εάν το παιδί σας δυσκολεύεται ή μπερδεύεται όταν διαβάζει κάποιες λέξεις, να τις υπογραμμίσετε με χρωματιστό μαρκαδόρο.
Εάν έχει αρνητική στάση απέναντι στο διάβασμα προσπαθήστε με ευχάριστες ασχολίες να αλλάξετε τα αισθήματά του. Διαβάστε μαζί του παραμύθια με εικόνες ή κόμικ. Στη συνέχεια ζωγραφίστε κάτι, φτιάξτε ένα κολάζ και διάφορα άλλα, με αφορμή αυτό που διαβάσατε. Αποφύγετα αρνητικά και καυστικά σχόλια σχετικά με την απόδοσή του.
Δυσκολίες στην ορθογραφία μπορούν να αντιμετωπισθούν γράφοντας σε μία κάρτα τη λέξη. Χρησιμοποιείστε διαφορετικό χρώμα γιά τα γράμματα που ίσως να το μπερδεύουν και αναλύστε προφορικά τη γραφή αυτής της λέξης. Η "κρεμάλα", τα σταυρόλεξα και βέβαια η συχνή επανάληψη θα βοηθήσουν στην εκμάθηση της ορθογραφίας.
Εάν το παιδί σας δεν διατηρεί τα απαραίτητα διαστήματα μεταξύ λέξεων, βεβαιωθείτε ότι έχει κατακτήσει την έννοια της λέξης.
Εξηγείστε του ότι υπάρχουν μεγάλες και μικρές λέξεις (όπως άρθρα, αντωνυμίες) τις οποίες δεν πρέπει να τις γράφει κολλημένες μεταξύ τους.
Στην περίπτωση που το παιδί σας δεν προλαβαίνει να κρατήσει σημειώσεις κατά την παράδοση του μαθήματος, ζητήστε από το δάσκαλο την άδεια να χρησιμοποιεί ένα μικρό μαγνητόφωνο ώστε να καταγράφει την παράδοση του μαθήματος, ή ζητήστε από κάποιον άλλο μαθητή να χρησιμοποιεί καρμπόν και να του δώσει ένα αντίγραφο των δικών του σημειώσεων. Ο δάσκαλος με τη σειρά του, μπορεί να δώσει σε φωτοτυπία τις σημειώσεις του μαθήματος ή να γράψει στον πίνακα τα κύρια σημεία του μαθήματος ώστε να τα αντιγράψει το παιδί.
Είναι σημαντικό να ασχοληθείτε με τον εμπλουτισμό του λεξιλογίου του γιατί το παιδί που έχει φτωχό λεξιλόγιο συχνά δυσκολεύεται στα θεωρητικά μαθήματα. Προτείνετε στο παιδί σας να φτιάξει το δικό του λεξικό, χρησιμοποιώντας ένα τετράδιο-ευρετήριο και ενθαρρύνετέ το να χρησιμοποιεί καθημερινά τις λέξεις που μαθαίνει.
Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί στο χώρο που μελετάει το παιδί σας. Ενθαρρύνετέ το να διαβάζει σε ένα συγκεκριμένο δωμάτιο. Το δωμάτιο αυτό δεν πρέπει να έχει φασαρία ή να είναι φορτωμένο με αφίσες και παιχνίδια (οπτικά ερεθίσματα που πιθανόν να αποσπάσουν την προσοχή του). Επίσης, το γραφείο του θα πρέπει να είναι μακριά από παράθυρα.
Από ποια ηλικία μπορεί ένα παιδί να διαβάζει μόνο του;
Από την Α δημοτικού. Το παιδί απαιτεί την πλήρη υποστήριξη των γονέων το πρώτο της ένταξής του στο σχολείο. Η υποστήριξη αυτή όμως πρέπει να είναι προσανατολισμένη στη σταδιακή αυτονόμηση της μελέτης. Το παιδί πρέπει να μάθει να οργανώνει το χρόνο του και ολοκληρώνει τις εργασίες που μπορεί να καταφέρει χωρίς βοήθεια. Ο γονιός οφείλει να είναι κοντά, προκειμένου να ελέγξει το τελικό αποτέλεσμα της προσπάθειας να βοηθήσει στη διόρθωση των λαθών και να καθοδηγήσει για την αποφυγή τους στο μέλλον.
Η παραμονή του γονιού στο πλάι του παιδιού καθ όλη την διάρκεια της μελέτης απαλλάσσει το παιδί από την ευθύνη της δουλειάς του, καθυστερεί την ωρίμανσή του, απειλεί την αυτοπεποίθηση, την αυτοεκτίμηση αλλά και την επίδοσή του στη σχολική τάξη (αφού το παιδί που μελετά μόνο με την υποστήριξη του γονέα, δυσκολεύεται να αντεπεξέλθει και να ολοκληρώσει μόνο του τις σχολικές εργασίες) αλλά και αυξάνει συχνά το χρόνο διαβάσματος (καθώς μεσολαβούν συζητήσεις , «διαπραγματεύσεις», τουαλέτες, κολατσιό και άλλες χρονοβόρες διαδικασίες που επινοούν συνήθως τα παιδιά για να πάνε το διάβασμα λίγο πιο πίσω).
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ:art
ΠΗΓΗ:mother.gr,sxeseis.gr/, mwrakia.gr, ΕΥ ΛΕΓΕΙΝ
Τα περισσότερα παιδιά μαθαίνουν να διαβάζουν όταν πηγαίνουν στην πρώτη τάξη του Δημοτικού σχολείου, αν και πλέον γίνεται αρκετή δουλειά πάνω σε αυτόν τον τομέα και στο Νηπιαγωγείο, ξεκινώντας από τους ήχους των γραμμάτων και εφαρμόζοντας μία βιωματική εξεικοίωση με τη γραφή και την αναγνωση.
Σύμφωνα με μία έρευνα που είχε δημοσιοποιηθεί το 2007, τα παιδιά που είχαν δυσκολίες στο να καταφέρουν να διαβάσουν στο νηπιαγωγείο συνέχιζαν στη συντριπτική τους πλειοψηφία να έχουν προβλήματα και στο Δημοτικό!
Οι ειδικοί πλέον υποστηρίζουν ότι όσο πιο εξοικειωμένο είναι ένα παιδί με τους ήχους που παράγει ένα γράμμα τόσο πιο εύκολα μπορεί τελικά να διαβάσει.
Υπάρχουν πολλά πράγματα που μπορεί να κάνει ένας γονιός για να βοηθήσει το νήπιό του να τα πάει καλύτερα με το θέμα «γράφω και διαβάζω» καθώς μεγαλώνει.
Πως;
1. Να του μιλάει και να του διαβάζει πολύ.
2. Να προσπαθεί να του μιλήσει με ομοιοκαταληξίες, είτε τραγουδώντας, είτε παίζωντας.
3. Να του δίνετε να περιεργαστει βιβλιά και να του φτιάξετε τη δική του βιβλιοθήκη.
4. Να το ενθαρρύνει να πει λέξεις από τις συλλαβές που το παιδί ξεκινάει να λέει. Π.χ αν πει μπα, καθοδηγήστε το να πει και το "μπάλα", αν πει «τα», «ταβάνι» κοκ
5. Nα γίνει πρώτα ο γονιός το καλό παράδειγμα, διαβάζοντας στο σπίτι! Δεν εχει σημασία το τι διαβάζει, από ένα τσελεμεντέ ως ένα λογοτεχνικό βιβλίο.
6. Μην επικρίνει το παιδί αν δεν τα καταφέρνει, θα τρομάξει και θα δημιουργήσει αρνητικά στάση στο διάβασμα.
Μερικές ιδιαίτερα χρήσιμες οδηγίες γιά γονείς μικρών μαθητών ίσως βοηθήσουν :
Εάν το παιδί σας δυσκολεύεται ή μπερδεύεται όταν διαβάζει κάποιες λέξεις, να τις υπογραμμίσετε με χρωματιστό μαρκαδόρο.
Εάν έχει αρνητική στάση απέναντι στο διάβασμα προσπαθήστε με ευχάριστες ασχολίες να αλλάξετε τα αισθήματά του. Διαβάστε μαζί του παραμύθια με εικόνες ή κόμικ. Στη συνέχεια ζωγραφίστε κάτι, φτιάξτε ένα κολάζ και διάφορα άλλα, με αφορμή αυτό που διαβάσατε. Αποφύγετα αρνητικά και καυστικά σχόλια σχετικά με την απόδοσή του.
Δυσκολίες στην ορθογραφία μπορούν να αντιμετωπισθούν γράφοντας σε μία κάρτα τη λέξη. Χρησιμοποιείστε διαφορετικό χρώμα γιά τα γράμματα που ίσως να το μπερδεύουν και αναλύστε προφορικά τη γραφή αυτής της λέξης. Η "κρεμάλα", τα σταυρόλεξα και βέβαια η συχνή επανάληψη θα βοηθήσουν στην εκμάθηση της ορθογραφίας.
Εάν το παιδί σας δεν διατηρεί τα απαραίτητα διαστήματα μεταξύ λέξεων, βεβαιωθείτε ότι έχει κατακτήσει την έννοια της λέξης.
Εξηγείστε του ότι υπάρχουν μεγάλες και μικρές λέξεις (όπως άρθρα, αντωνυμίες) τις οποίες δεν πρέπει να τις γράφει κολλημένες μεταξύ τους.
Στην περίπτωση που το παιδί σας δεν προλαβαίνει να κρατήσει σημειώσεις κατά την παράδοση του μαθήματος, ζητήστε από το δάσκαλο την άδεια να χρησιμοποιεί ένα μικρό μαγνητόφωνο ώστε να καταγράφει την παράδοση του μαθήματος, ή ζητήστε από κάποιον άλλο μαθητή να χρησιμοποιεί καρμπόν και να του δώσει ένα αντίγραφο των δικών του σημειώσεων. Ο δάσκαλος με τη σειρά του, μπορεί να δώσει σε φωτοτυπία τις σημειώσεις του μαθήματος ή να γράψει στον πίνακα τα κύρια σημεία του μαθήματος ώστε να τα αντιγράψει το παιδί.
Είναι σημαντικό να ασχοληθείτε με τον εμπλουτισμό του λεξιλογίου του γιατί το παιδί που έχει φτωχό λεξιλόγιο συχνά δυσκολεύεται στα θεωρητικά μαθήματα. Προτείνετε στο παιδί σας να φτιάξει το δικό του λεξικό, χρησιμοποιώντας ένα τετράδιο-ευρετήριο και ενθαρρύνετέ το να χρησιμοποιεί καθημερινά τις λέξεις που μαθαίνει.
Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί στο χώρο που μελετάει το παιδί σας. Ενθαρρύνετέ το να διαβάζει σε ένα συγκεκριμένο δωμάτιο. Το δωμάτιο αυτό δεν πρέπει να έχει φασαρία ή να είναι φορτωμένο με αφίσες και παιχνίδια (οπτικά ερεθίσματα που πιθανόν να αποσπάσουν την προσοχή του). Επίσης, το γραφείο του θα πρέπει να είναι μακριά από παράθυρα.
Από ποια ηλικία μπορεί ένα παιδί να διαβάζει μόνο του;
Από την Α δημοτικού. Το παιδί απαιτεί την πλήρη υποστήριξη των γονέων το πρώτο της ένταξής του στο σχολείο. Η υποστήριξη αυτή όμως πρέπει να είναι προσανατολισμένη στη σταδιακή αυτονόμηση της μελέτης. Το παιδί πρέπει να μάθει να οργανώνει το χρόνο του και ολοκληρώνει τις εργασίες που μπορεί να καταφέρει χωρίς βοήθεια. Ο γονιός οφείλει να είναι κοντά, προκειμένου να ελέγξει το τελικό αποτέλεσμα της προσπάθειας να βοηθήσει στη διόρθωση των λαθών και να καθοδηγήσει για την αποφυγή τους στο μέλλον.
Η παραμονή του γονιού στο πλάι του παιδιού καθ όλη την διάρκεια της μελέτης απαλλάσσει το παιδί από την ευθύνη της δουλειάς του, καθυστερεί την ωρίμανσή του, απειλεί την αυτοπεποίθηση, την αυτοεκτίμηση αλλά και την επίδοσή του στη σχολική τάξη (αφού το παιδί που μελετά μόνο με την υποστήριξη του γονέα, δυσκολεύεται να αντεπεξέλθει και να ολοκληρώσει μόνο του τις σχολικές εργασίες) αλλά και αυξάνει συχνά το χρόνο διαβάσματος (καθώς μεσολαβούν συζητήσεις , «διαπραγματεύσεις», τουαλέτες, κολατσιό και άλλες χρονοβόρες διαδικασίες που επινοούν συνήθως τα παιδιά για να πάνε το διάβασμα λίγο πιο πίσω).
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ:art
ΠΗΓΗ:mother.gr,sxeseis.gr/, mwrakia.gr, ΕΥ ΛΕΓΕΙΝ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΣΕΒΟΜΑΣΤΕ ΤΗΝ ΑΝΤΙΘΕΤΗ ΑΠΟΨΗ